Det finska städbolaget Palmia OY är en av våra kunder med kompetenspaket. Vi har översatt vår lokalvårdsutbildning PRYL 2.0 till engelska och finska och genomfört mindre anpassningar för att matcha den finska städmarknaden. Palmia använder vår digitala utbildning och har utsett egna handledare för att förbereda städpersonal för städexamen. Läs mer om varför Palmia har valt Städakademin som samarbetspartner och varför deras medarbetare lyckas så bra med städexamen.
Madelene och Karl besökte i mars Palmia på deras kontor i Finland. Där träffade de Mari Ahlgren, utvecklingschef, och Katja Ahtiala, servicechef och fick en rundvandring, trevliga möten och samtal under en dag.
Vilken var er utmaning när det gäller städexamen?
— ”Det är ett krav i många städupphandlingar att städpersonal ska ha yrkesexamen. Det var och är ett problem att det normalt tar 18 månader att klara av en finsk städexamen. Har inte personalen examen kan det leda till kontraktsbrott. Vår städpersonal kommer från olika länder och har varierad kunskap i det finska språket. Därför var det ett krav att kunna genomföra utbildningen på både finska och engelska. I Finland finns det möjlighet att ta städexamen även på engelska. Vår samlade utmaning var att effektivisera utbildningsprocessen utan att göra avkall på kvalitet”, berättar Mari.
Varför valde ni utbildning via Städakademin och Borago?
— ”Ni hade Lokalvårdsutbildning PRYL 2.0, en färdig produkt för den svenska marknaden med en modern och uppdaterad pedagogik inom e-learn. Det finns ingen liknande lösning i Finland”, säger Katja.
Klicka här för att läsa om hur Palmia arbetar med yrkesutbildning mot städexamen >>